Het reptielenbrein bij artsen: ben jij een kouwe kikker? 5 tips om uit de misère te stappen en af te rekenen met de ja maars…

geplaatst in: je eigen werkplek, topvorm | 0

Ken je die vergelijking met de kikker in koud en heet water? Veel goeroes en coaches gebruiken hem vaak,. En ik heb hem vroeger ook weel eens gebruikt. Ik wilde dat laatst ook weer eens doen maar vroeg me af of het wel klopt. Wat blijkt? Myth busted! Boy Triodos. Kijk maar op het filmpje:

Het filmpje zelf is ook niet helemaal echt trouwens, ze hebben ook een making of… gemaakt, ook grappig. Maar de mythe blijft onwaar. Gelukkig maar. Ik heb al heel wat artsen gezien die zich als de kikker gedragen als in de onware mythe. De medische wereld om hen heen verandert, en zij doen niets. Ze blijven maar in dat kokende water rondhangen. Veranderen is namelijk een grote aanjager van hetreptielenbrein die onbewust heel gevoelig is voor het opsporen van gevaar, bedreiging of juist genot. Na een tijdje van ellende, wordt het brein jammergenoeg steeds gevoeliger voor beren op de weg of andere verstorende factoren. Je wordt ook steeds gefocuster op de mogelijke gevaren om je heen. Het ‘ja maar’ denken en piekeren is begonnen!

Als je dus op een plek zit waar je enorm gestresst wordt en weinig gevoel van autonomie hebt, zul je merken dat het steeds lastiger wordt je hoofd overeind te houden. Maar wees gerust: je kunt het tij keren. Je kunt net als de kikker de pan uit klauteren. Met onderstaande tips wordt het nog makkelijker:

  1. Doe het niet alleen! Neem een coach buiten je organisatie, beleg een intervisiebijeenkomst, of raadpleeg in elk geval iemand buiten de pan die op het vuur staat.
  2. overleg met collega’s binnen en buiten de pan: zo heb je een duidelijk referentiekader van wat er aan de hand is. De kans is groot dat je veel medestanders krijgt of juist merkt dat je medekikkers juist gewend zijn aan de ellende om jullie heen (de zogenaamde gekookte kikkers)
  3. Doe een 3 minuten visualisatie over hoe jouw ideale werkomgeving er uit ziet. Laat de inhoud even buiten beschouwing, maar let eens op de vorm: hoe ziet het er uit, hoe ruikt het, welke soort mensen zijn er om je heen. Denk eens terug aan iets wat je hart sneller deed kloppen toen je studeerde, je nog geen kinderen had, je nog een puber was…
  4. Maak een plan om iets zo te veranderen dat je met plezier kunt werken of zoek iets anders (bijvoorbeeld met de mensen uit stap 1).
  5. Bel je accountant/of maak een financieel plaatje wat er nodig is om er even tussenuit te gaan, Kijk of je verlofdagen, een sabbatical of onbetaald verlof of misschien zelfs ontslag moet overwegen om in beweging te komen. Part-time werken met behulp van oudersschapsverlof is soms ook mogelijk. Voer dan je plank uit naar een koelere wateren!

Laat me weten als ik je hierbij kan helpen!

Hans Rode

Laat een reactie achter