Rust in je kop: 7 tips om het hoofd koel te houden

geplaatst in: de basisvoorwaarden | 0

Je hebt het waarschijnlijk vaak niet door. Het rennen en draven. Letterlijk of in je hoofd. Soms kan het prettig aanvoelen om lekker druk bezig te zijn. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn, ook niet voor artsen. 7 tips om je hoofd in het heetst van de strijd koel te houden

Ik werd laatst gevraagd of ik tips heb voor artsen met autismeproblemen. Die heb ik zeker, alleen zijn ze net zo goed bruikbaar voor artsen zonder autisme.Daarom publiceer ik ze hier:

  1. haal geen slaap in na gebroken nachten, dat werkt niet volgens onderzoekers. Vooraf extra slapen helpt wel: verwacht je een drukke dienst of gekwakkel met de kinderen: ga voor de hel losbarst vroeg naar bed en las powernaps in (korte hazeslaapjes van max. 20 minuten, kan gewoon in je stoel, op de grond of in de auto langs de weg).
  2. erg druk of veel emoties (incl. stress): gebruik weinig of liefst geen alcohol! Laat de lekker wijntjes en biertjes (ik lust ze ook graag) staan tot je weer rust in je kop hebt. Drink sowieso niet elke dag, hoe weinig ook: het verstoort je slaapritme nogal. Daarom heb ik met mijn vrouw afgesproken door de week niet te drinken
  3. las minstens 2 beloningsmomentjes per dag in: minstens twee bakens van rust, plezier of bevrediging, hoe kort ook. Doe dan niet iets wat moet, maar waar je echt plezier, rust of zingeving aan beleeft. Zelf ben ik gek op houthakken, een siësta van 20 min of even een kapot speelgoedje repareren van mijn kinderen.
  4. agenda, agenda, agenda: huur iemand in die je afspraken niet rug-aan-rug inboekt, maar oplaadmomenten per dagdeel. Genoeg ruimte voor lunch, een belletje tussendoor, een spoed/priveklusje of een korte wandeling doet wonderen en geeft je de concentratie terug die jij en je patiënten verdienen!
  5. beweeg! Ook als je stilzit. Probeer een sta-plek, een verhoogd bureau met hometrainerstoel of sta vaak op en loop heen en weer. In de VS zag ik laatst een hele poli met sta en loop plekken: de patient zit aan een hoge halfronde eiland-achtste tafel met enkele beeldschermen voor zich, de arts staat aan tafel of zit op een kruk en kan heen en weer lopen naar een groot scherm om uitslagen of uitleg te laten zien
  6. eet 3 keer per dag. Klinkt simpel en we adviseren het ons al onze patiënten. Nu nog zelf doen.
  7. Probeer aan het eind van de dag even 2 minuten voor jezelf te nemen om na te gaan wat een top momentje was van de dag of wat er echt toe deed. Hoe klein ook. Als het niet lukt, blijf oefenen en sta overdag heel af en toe eens stil bij wat je zou willen bereiken vandaag, in de toekomst of waar je echt even van kunt genieten.

Blijf ademen en een gezonde start van het nieuwe jaar!

 

Hans

Laat een reactie achter