Waarom artsen niet doen wat goed voor ons is: Trump

geplaatst in: de basisvoorwaarden | 0

Hoe vaak verstuur jij een Appje achter het stuur of op de fiets? Of eet je net iets meer dan dat goed voor je is? In de collegezaal waar Dan Ariely (gedragswetenschapper) als Joep Lange leerstoelbekleder gingen de handen bijna allemaal de lucht in toen hij deze vragen stelde. Waarom doen we zo vaak dingen die niet handig zijn?We weten allemaal dat deze handelingen niet slim zijn. Toch doen we het. dat komt omdat we als mensen niet goed kunnen focussen op lange-termijnsgevolgen. Trump is daar mooi voorbeeld van. De verkiezingen in de VS laten zien dat de meeste stemmers geen rekening houden met de langere termijn!

Voorbeeldje 1: ik laat een van je kinderen kiezen: nu een zak pepernoten of over een week 2 zakken pepernoten. Wat denk je dat ie kiest? Yep, Pay off now!

Voorbeeldje 2: nu de keuze tussen over een jaar een chocoladeletter van 500g of over een jaar + 1 week een letter van 1kg. Nu kiezen de meesten voor de kiloletter, terwijl het verschil dezelfde week is.

Heeft het zin om ons nog meer informatie te geven over hoe het beter kan?  En welke rampspoed ons misschien over -tig jaar gaat overkomen, misschien? Nee. Het maakt geen bal uit.

bekijk hier het college van Dan

Onze patiënten kiezen niet anders. Het heeft dus geen zin om informatie te herhalen over waarom we medicatie moeten nemen of welke verschrikkelijke gevolgen ons te wachten staan als we niet therapietrouw zijn.

Wat wel helpt is om een nuttige handeling te belonen of te koppelen aan een aangename ervaring. Of juist het nalaten van een handeling aan verlies te koppelen. Verleiden en belonen dus. Vanuit de bemoeizorg teams waar ik werk, kijken we bijvoorbeeld naar het moment van medicatie-inname, met behulp van een App of telefoon. Soms wordt dit gekoppeld aan een beloning (onze inloop, een gesprek, geld).

Voor ons als arts is het veranderen van onze werk- en privegewoonten net zo lastig als voor onze patiënten. Als je mentaal en psychisch gezond wilt blijven, bouw het dan in via je kalender, telefoon, afspraken en beloftes maken aan je partner en vooral kinderen. In je spreekuur kun je het ook laten invoegen: drink water, loop een rondje, bel je familielid, ga sporten.

Ik ontwikkel programma’s om gezonde gewoonten in te bouwen in ons leven als arts en koppel die aan trainingen. Face-to-face, in groepen en online. Dat bespaart een hoop tijd. Laat weten als ik voor jou hierin iets kan betekenen.

Laat een reactie achter