Hans Rode voor medici

Rode vlag

Op de dorpel zie ik Chinese tekens staan waarvan Google translate zegt dat het ‘rode vlag’ betekent.  Een red flag is meestal geen gunstig teken. Het is een internationaal symbool voor sociaaldemocratie, socialisme en communisme volgens Wikipedia. Maar volgens bronnen op het internet lees ik ook:

Rood is een prominente kleur in talloze landenvlaggen en staat symbool voor moed, kracht en vastberadenheid. Rood trekt de aandacht en wordt dan ook vaak geassocieerd met passie en energie. Landen zoals de Verenigde Staten, China en Japan hebben rood in hun vlaggen.

Kijk, dat past natuurlijk weer goed bij mijn naam. En bij de buitenproportioneel en geheel overbodig grote elektrische Chinese bolide die ik vanaf morgen 3 maanden mag proefleasen. Mijn 10 jaar oude Japanse rammelbak kan vast nog jaren mee, maar het batterijpakket heeft na zo’n 5000 ontladingen flink wat actieradius ingeleverd. Een maand geleden zag ik het vetste model van FAW (de grootse autofabrikant uit China) geruisloos voorbij zoeven op de A2. Mijn kinderlijke autohart sloeg even over en greep ik elke smoes aan om mijn impulsbesluit te verantwoorden aan het thuisfront. Hongqi is een van de verschillende submerken naast Audi, Volkswagen, Toyota en Mazda die uit de 70 jaar oude fabriek rollen. Hun nieuwe full electric limousine komt van de tekentafel van voormalige Rolls Roys ontwerper Giles Taylor en dat is vanaf ruime afstand goed te zien.

Gelukkig heeft het ding geen gekleurde remklauwen. Misschien is het je wel eens opgevallen dat de meeste patserbakken, bereden door remklauwtypes, geheel zinloos hun reminrichting van de voorwielen in primaire kleuren hebben laten spuiten zodat ze extra veel indruk maken in de veel te brede wielen. Ze trekken de aandacht voor de enorme snelheid en status van de bestuurder die op tijd moet worden afgeremd. Opvallend genoeg lukt het deze bestuurders vaak niet goed om netjes tussen de lijnen te parkeren en meestal zijn hun richtingaanwijzers defect, vooral als ze je met blaffende snelheid links voorbij blazen.

Zo zie je maar dat uiterlijk vertoon vaak niets zegt over de inhoud. Of juist wel in negatieve zin. Ook je werkplek kan misschien een uiterlijk armoedig imago hebben, maar zo lang je je er thuis voelt en voldoende saamhorigheid ervaart, kan het goud zijn. Comradery, zoals de amerikanen het noemen, is een belangrijke factor in het voorspellen van werkplezier. De aanwezigheid ervan voorkomt (af)brand- en schroeiplekken. Samen lol maken en soms afzien, work hard, play hard. Sommige specialismen pakken hierin flink uit met weekborrels, skivakanties of heidagen. Maar het kan ook bescheidener. Gezamenlijk lunchen, een 10-minuten koffiemoment ergens in de ochtend, samen een succes vieren: allemaal eenvoudige zaken die je verbinden waar je zonder misschien zou afdrijven in solisme.

Soms kost het iets, maar zoals mijn vader zei over het investeren in een gezin en kinderen: ‘je krijgt er later zo veel voor terug, Hans!’

Ik weet niet of mijn Hongqi vierwieler mij gaat verbinden met iets anders dan een oplaadsnoer en mijn zonnepanelen. Eerst maar kijken of we verder komen dan de Nederlandse grens. Ik houd mijn Japanner voorlopig nog maar achter de hand.

Share this post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.